Biografi og bibliografi

Torborg Nedreaas ble født i Bergen 13. november 1906. Familien bodde på Minde, men i 1909 flyttet de til Møhlenpris, der hun hadde store deler av barndommen bl.a. i Prof. Hansteensgate 31 (i dag nr 82. Torborg Nedreaas-selskapet har satt opp en plakett på huset til ære for forfatteren).

Foreldrene ble skilt i 1917, og Torborg bodde deler av året i København med mor og stefar. I sommerhalvåret bodde hun på Stord. Etter folkeskolen tok hun pianistutdannelse og ble musikklærer ved Singerakademiet og Bergen Musikkakademi. Hun bodde et år i Paris hvor hun stort sett «drev dank», som hun sa selv.

Forfatteren giftet seg første gang i 1930 med Johan Kieding. De fikk to sønner. Ekteskapet ble oppløst i 1938.

Under krigen bodd Torborg Nedreaas på Stord med sine to barn og  halvt jødiske mor, og der traff hun Aksel Bull Njå. De giftet seg i 1947 og flyttet til Blylaget på Nesodden like utenfor Oslo, en idyllisk halvøy hvor det allerede den gangen bodde mange kunstnere; forfattere, musikere, billedkunstnere og folk som drev med film og teater. Nedreaas og Njå var rause mennesker og åpnet hjemmet sitt for kunstnere, intellektuelle og andre. Hvis gjestene hadde med mat og drikke, var de velkomne til å diskutere kunst og politikk, gjerne overnatte og avslutte besøket med svømmetur i Bunnefjorden.

Torborg Nedreaas er en av Norges viktigste etterkrigsforfattere. Hun skrev romaner, noveller, essays, hørespill og stykker for Fjernsynsteateret, var fast kåsør i NRK på lørdager. Trilogien om Herdis består av bøkene Trylleglasset, Musikk fra en blå brønn og Ved neste nymåne, skildrer hennes utvikling fra småjente til voksen. Handlingen er lagt til Sølverstad, en omskriving av Møhlenpris. I romanen Av måneskinn gror det ingenting forteller hovedpersonen sin ulykkelige kjærlighetshistorie til en fremmed mann i løpet av en natt. Leseren følger hennes dilemma etter at kjæresten har forlatt henne og hun står alene og gravid tilbake.

Torborg Nedreaas litterære kvinneskildringer med beskrivelse av kvinners kropp, seksualitet og erfaringer, gjorde henne til en kultfigur i kvinnebevegelsen på 1970-tallet. Hun skriver ofte om de mørke sidene: abort, mislykkede kjærlighetsforhold og vanskelige forhold mellom mor og datter. Flere av samtidens  radikale menn ble rystet over hvor rått hun kunne beskrive kvinners liv.

Novellene til Nedreaas er blant de beste fortellingene vi har. Mange har motiv fra andre verdenskrig. De er likevel ikke krigslitteratur i vanlig forstand , men forteller om situasjoner krigen skapte for mennesker som ikke var direkte involvert i krigshandlinger, men som likevel betalte en høy pris for å leve i et okkupert land.

Nedreaas hadde et sterkt politisk engasjement, som kom fram i noen av tekstene hennes. Men forfatterskapet har også modernistiske trekk. Drøm og virkelighet glir over i hverandre, hun bruker sterke metaforer, og er en stilistisk mester. Hun er sentral i utformingen av den moderne norske novellen. Selv romanene har en novellistisk komposisjon. Nedreaas fikk flere priser for bøkene sine, bl.a. Nordisk råds litteraturpris i 1972.

Bibliografi med lenker til Nasjonalbiblioteket der du kan lese bøkene helt gratis

Bak skapet står øksen – noveller (1945)

Før det ringer tredje gang – noveller (1945)

Av måneskinn gror det ingenting – roman (1947)

Trylleglasset – noveller (1950)

De varme hendene – roman (1952)

Stoppested – noveller (1953)

Musikk fra en blå brønn – roman (1960)

Den siste polka – noveller (1965)

Ytringer i det blå – kåserier (1967)

Ved neste nymåne – roman (1971)

De varme hendene – roman, omarbeidet 2. utgave (1974)

Det dumme hjertet – hørespill (1976)

Vintervår – essays (1982)

Gjennom et prisme – tekster i utvalg (1983)

Noveller – og noen essays – noveller, essays (1995)

(Kilder: snl.no, Aschehoug, Bergen offentlige bibliotek)